E-ticaret hacminin bu yıl, 83 milyar dolara ulaşması bekleniyor

admin

HANDE BERKTAN

Teknolojinin gelişimiyle birlikte e-ticaret sektörü de hızlı gelişimini sürdürüyor. Ticaret Bakanlığı uzun soluklu bir çalışmanın ardından Türkiye’de E-Ticaret Görünüm Raporu’nu açıkladı. Rapora göre ülkemizde e-ticaret hacmi 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 115,15 artarak 78 milyar dolara ve işlem sayısı ise yüzde 22,25 artarak 5,87 milyar adede ulaştı.

Gündem Teknoloji programında sektöre dair sorularımı yanıtlayan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, “Türkiye’de doğru ödeme ve bankacılık sistemi ile doğru lojistik altyapısına sahibiz. Dolayısı ile bu sağlam yapıların üzerine tüketici ve satıcı yani girişimcilerin bulunduğu genç nüfusun körüklediği bir ekonomiden bahsediyoruz. Buna karşılık 2024 yılında e-ticaret hacminin 83 milyar ABD dolar, işlem sayısının ise 6,67 milyar adet olacağı öngörülmekte.” dedi.

Tüm ülkelerin dijitalleşen dünyada öncü olma yarışında olduğu bir dönemde e-ticaretin globalde 5 yıllık dolar bazlı büyümesi yüzde 11,7 iken Türkiye’de ise yüzde 23,7 oldu. Türkiye’de e-ticaret, ekonominin 4 ile 5 kat üzerinde daha fazla sektörel büyüme gösterdiğini gördük. Bu Türkiye ekonomisinin itici gücü olduğunu gösteriyor.

“E-ticaret yapan işletme sayısı 600 bine ulaştı”

ETİD Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi e-ticaret yapan işletmelerin dağılımını ise “E-ticaret yapan 600 bine yaklaşan işletme sayısı var. Bunların yüzde 76’sı şahıs şirketi yani KOBİ’ler. Diğer yanda yüzde 21’limited şirket. Kadınların toplam içerisindeki payı ise yüzde 30.” şeklinde özetledi.

“E-ticaretin GSYH içerisindeki payı yüzde 6,8”

Sektörün ekonomideki yerini Emre Ekmekçi “E-ticaretin gayrisafi yurtiçi hasıla içerisinde payı yüzde 6,8’e yaklaştı. Ekonominin ciddi bir kısmı demek. Türkiye’deki toplam işletmelerin yüzde 12’si e-ticaret yapıyor. Türkiye’de büyüyen bir e-ticaret ekonomisi dönüyor.” şeklinde ifade etti.

“E-ticaret işlemlerinin yüzde 95’i mobilden yapılmakta”

ETİD Başkan Yardımcısı ödeme yöntemlerine dair “E-ticarette kullanılan ödeme yöntemlerine göre en sık kullanılan ödeme yöntemi yüzde 65,95 ile kartlı ödemeler olurken EFT/havale ve diğer ödemelerin oranı yüzde 27,66, kapıda ödemelerin oranı ise yüzde 6,39. Bununla beraber kartlı ödemelerin yüzde 72,5’inde 3D Secure kullanılmış. E-ticaret işlemlerinin yüzde 95’i mobilden yapılmakta. Ülkede 81 milyon mobil kullanıcı var ve 60 milyona yakın sosyal medya kullanıcısı var. E-ticaret uygulamaları sosyal medya ve mesaj uygulamalarının ardından üçüncü sırada.” açıklamasını yaptı.

Rapora göre, 2023 yılında e-ticaret pazar yerlerinde elektronik sektöründe yapılan harcamaların sepet ortalaması 1.718 TL. beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektöründe yapılan harcamaların sepet ortalaması 2.390 TL. ve yemek sektöründe yapılan harcamaların sepet ortalaması 170 TL. olarak gerçekleşti.

Yorum yapın